Om cookies

Den 1 juli 2011 förändrades lagen om elektronisk kommunikation (2003:389). Det innebär att du som besöker en webbplats aktivt kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade cookies, kakor.

Vissa cookies är nödvändiga för att alfakassan.se ska fungera och de har redan sparats temporärt på din dator och försvinner när du stänger din webbläsare. På Alfakassans webbplats används även cookies för att du som besökare ska få en bättre användarupplevelse.

Du behöver därför tillåta lagring av cookies på din dator för att kunna använda webbplatsen på det sätt vi avsett.

Mina sidor

Här finner du frågor och svar som rör Mina sidor. I menyn till vänster kan du hitta ytterligare frågor och svar för andra ämnen.



  1. 1 Jag kan inte skriva under min tidrapport med e-legitimation. Vad beror det på?

    Om du inte kan skriva under din tidrapport med e-legitimation kan du testa att rensa din webbhistorik (Cookies). Om det fortfarande inte fungerar kan du testa att använda en annan webbläsare, till exempel Google Chrome.

  2. 2 Varför ligger det kvar uppgifter på min Att göra-lista?

    Det kan bero på att din handläggare inte har hunnit kontrollera uppgifterna du har gjort. Din Att göra-lista uppdateras när din handläggare har gjort denna kontroll.

  3. 3 Vad är e-legitimation?

    Här finner du en kort beskrivning om vad e-legitimation är och vad det används till:

    - ID-handling för Internet

    - Säkrare än lösenord

    - Finns till både datorn och till mobilen och surfplattan (Mobilt BankID)

    - Du kan skaffa e-legitimation hos din bank eller Telia.

    - Används bland annat för att skicka räkningar, hantera ärenden och identifiera sig online

    - Du kan även använda e-legitimation hos Försäkringskassan, Skatteverket och Arbetsförmedlingen.

    - Du kan läsa mer om vad e-legitimation är på www.bankid.com och på Skatteverket.

  4. 4 Varför får jag en grå tom sida med texten ”Mina sidor Medlemsportal” efter att jag har loggat in i Mina sidor från min iPhone eller iPad?

    Om du får en grå tom sida har du troligtvis inställningen InPrivate-surfing på. För att lösa problemet behöver du stänga av InPrivate-surfing.

  5. 5 Varför kan jag inte öppna och läsa mina intyg eller brev jag fått. Vad är fel?

    Det kan finnas olika anledningar till att du inte kan öppna och läsa brev från Alfa-kassan via Mina sidor.  Här är några alternativ på lösningar:

    1. Tryck på knappen Visa bredvid intyget du vill öppna. Använder du en mobil enhet behöver du även öppna den nedladdade PDF-filen.

    2. Om du inte har PDF-läsare installerad på din enhet kommer du inte att kunna se innehållet. som blir en grå/vit tom sida. I så fall behöver du ladda ner en PDF-läsare, till exempel Adobe Reader.

    3. Om du har en PDF-läsare men ändå inte kan öppna PDF-filen behöver du uppdatera din PDF-läsare till en nyare version eller ladda ner Adobe Reader om du använder annan typ av PDF-läsare.

  6. 6 Varför kan jag inte logga in med min e-legitimation?

    Försök igen annars kontakta den leverantör du använder, exempelvis bank eller Telia. Kontaktuppgifter till support oavsett bank eller Telia finns under www.bankid.com.

    Du kan testa om din e-legitimation fungerar korrekt genom att besöka www.test.bankid.com och följa instruktionerna.

  7. 7 Vilka tekniska krav har Mina sidor?

    Vi rekommenderar att du använder Mina sidor i en av de senaste versionerna av någon av följande webbläsare:

    • Chrome
    • Edge
    • Firefox
    • Safari

    För mobil rekommenderar vi iPhone och Android.

    Andra fabrikat och webbläsare kan fungera men de har inte testats och vi kan inte garantera att de fungerar korrekt.

    Responsiv design

    Mina sidor har responsiv design. Det innebär att du har samma funktionalitet i Mina sidor oavsett om du använder dator, mobil eller surfplatta. Mina sidor anpassar sig efter skärmstorleken på din enhet.

  8. 8 Använder sig Mina sidor av Popup-fönster?

    Ja. Kontrollera att popup-fönster är tillåtna i din webbläsare. Vissa tjänster i Mina sidor, till exempel Skriv ut och sedan spara dokument, kräver att du tillåter popup-fönster. Du kan välja att tillåta popup-fönster eller ställa in att du tillåter popup-fönster för Mina sidor.

    Sök i webbläsaren på ”Tillåta popup” om du behöver hjälp.

  9. 9 Fungerar Mina sidor med Linux och Unix?

    Ja, tillsammans med någon av de webbläsare som listas under fråga 8.

  10. 10 Fungerar Mina sidor med Opera?

    Mina sidor stödjer de webbläsare som listas under fråga 8. Andra fabrikat och versioner kan fungera, som till exempel Mozilla och Opera, men dessa har inte utvärderats uttryckligen, och vi kan därför inte garantera att de fungerar korrekt.

  11. 11 Används Cookies?

    Ja, temporära cookies (s.k. sessionscookies) används av Mina sidor, och webbläsaren måste vara inställd att acceptera cookies för att Mina sidor skall fungera korrekt. Mina sidor sparar ingen personlig information via cookies.
     

    Om cookies

    För att du ska kunna upprätthålla en dialog med Mina sidor krävs att din webbläsare accepterar cookies.

    Från den 25 juli 2003 gäller lagen om elektronisk kommunikation. Enligt den lagen ska den som besöker en webbplats informeras om vad cookies används till och ges möjlighet att vägra sådan användning.

    En cookie är en liten textfil med information som ger ett tekniskt stöd som på olika sätt syftar till att förbättra för användarna vid besök på en webbplats. Denna textfil läggs på webbanvändarens dator.

    Det finns två typer av cookies – permanenta och temporära. På Mina sidors webbplats används enbart den temporära typen, så kallade sessionscookies. Vid besök på Mina sidors webbplats skickas cookien mellan användarens dator och Mina sidors webbserver för att bland annat underlätta navigering. Cookien försvinner efter avslutat besök. Mina sidor sparar ingen personlig information via cookies och information om besökaren kan inte spåras.

  12. 12 Behövs Java?

    Nej, Java används inte.

  13. 13 Är Javascript nödvändigt?

    Ja, Javascript är nödvändigt för många av Mina sidors funktioner.
     

    Om Javascript

    För att Mina sidor ska fungera korrekt måste din webbläsare vara inställd så att den tillåter att Javascript körs. Javascript används på många ställen i Mina sidor och det är därför viktigt att du aktiverar stöd för Javascript för att Mina sidor ska fungera bra.

    Alla webbläsare har Javascript aktiverat som standard när man installerar dem. Om du behöver  aktivera Javascript på din webbläsare kan du söka fram instruktion om hur du gör.

    Sök i webbläsaren på ”Aktivera javascript” 

  14. 14 Jag har gått ifrån min dator en längre tid och när jag har återvänt säger Mina sidor att jag har blivit utloggad?

    Av säkerhetsskäl loggas du ut ur Mina sidor efter 20 minuters inaktivitet. Efter en tids inaktivitet, kommer Mina sidor att fråga om du vill fortsätta vara inloggad eller om du vill bli utloggad. Vid uteblivet svar, när 20 minuter av inaktivitet har fortlöpt, kommer Mina sidor att logga ut dig automatiskt.

  15. 15 Vad bör jag tänka på om jag använder Mina sidor på en offentlig dator?

    Mina Sidor visar viss information av personlig karaktär som PDF-dokument; betalningsspecifikationer och intyg är exempel på detta. Tänk på att webbläsaren kan spara en kopia på dessa dokument i sin temporära mapp. Sitter du vid en offentlig dator rekommenderar vi därför att du rensar webbläsarens temporära mapp när du har avslutat din session på Mina sidor.

  16. 16 Jag har fyllt i tidrapporten fel. Kan jag ändra en inskickad tidrapport?

    Ja, det kan du göra. Så här gör du för att ändra en inskickad tidrapport:

    1. Gå till fliken Rapportera tid.
    2. Välj den veckan du vill ändra på.
    3. Tryck på knappen Ändra.
    4. Gör ändringen och signera tidrapporten. Glöm inte att ange orsak till varför du ändrar tidrapporten.
    5. Signera och skicka in tidrapporten.

  17. 17 Varför kan jag inte logga in med mitt mobila BankID?

    När du loggar in med Mobilt BankID behöver du även öppna appen BankID i din mobila enhet efter att du har fyllt i ditt personnummer. Appen BankID öppnas inte automatiskt med inloggningen på Mina sidor. Om du fortfarande inte kan logga in med ditt mobila BankID rekommenderar vi att du kontaktar din bank.

  18. 18 Varför saknas det veckor när jag ska fylla i tidrapport?

    De veckor som saknas är antagligen redan inskickade eller påbörjade. Gå till fliken Rapportera tid och kolla om det du har några tidrapporter att göra klart. Du kan ha flera tidrapporter att göra klart, välj i så fall aktuell vecka rullistan.

    Dina redan inskickade tidrapporter ligger under Inskickade tidrapporter.

    Om du vill ändra en redan inskickad tidrapport kan du följa instruktionerna som finns på fråga 17.

 


Snabblänkar

Logga in

Mina sidor

Här kan du som får ersättning från Alfa-kassan få en överblick över din ersättning och dina kommande utbetalningar.

Alfaportalen

Här hittar du uppgifter om din anslutning och inbetalda avgifter m.m.

Arbetsgivarintyg.nu

Här kan du som arbetsgivare fylla i arbetsgivarintyg. Du som arbetstagare granskar intyget och skickar till din a-kassa. Allt sker elektroniskt med hjälp av e-legitimation.

Adress

Till nedanstående adress skickar du alla handlingar och intyg (dock ej kassakort):
Alfa-kassan
FE 69
930 88 Arjeplog
Kassakorten ska skickas till den adress som står förtryckt på kassakortet.