Vår telefoni är öppen igen

Nu kan du nå oss via telefon. Vi kan endast svara på allmänna frågor eftersom vårt handläggningssystem fortfarande är stängt.


Problem med våra e-tjänster

På grund av en säkerhetsrelaterad incident har alla a-kassors system tillfälligt stängts ned i förbyggande syfte. Detta innebär att du just nu inte kan logga in på våra e-tjänster. Du kan exempelvis inte logga in på Mina sidor för att skicka in dina tidrapporter. Vi kan inte heller svara på mail. Tillsammans med branschexperter arbetar våra leverantörer för att minimera påverkan. Vi beklagar de problem detta medför och uppdaterar informationen när vi vet mer.


Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation (2022:482) behöver du aktivt samtycka att webbplatsen du besöker får använda cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att alfakassan.se ska fungera. De sparas temporärt på din dator och försvinner när du stänger webbläsaren. Andra cookies används för att du som besökare ska få en bättre användarupplevelse. Därför behöver du acceptera cookies för att använda vår webbplats på bästa möjligt sätt.

 

Väntetid

Väntetid är den tid det tar från att vi har tagit emot din första tidrapport till att du får utbetald ersättning från oss. Väntetiden presenteras som ett medianvärde per månad.

I oktober var Alfa-kassans väntetid 4 veckor. Vänligen observera att väntetiden för EU- och omprövningsärenden kan vara längre.


Det här kan du själv göra för att vi ska kunna fatta ett beslut i ditt ärende så fort som möjligt:

  • Följ Att göra-listan på Mina sidor
    Följ din Att göra-lista och komplettera din ansökan med de uppgifter som efterfrågas.
  • Skicka in tidrapporter
    Vi behöver dina tidrapporterna som underlag för att kunna fatta ett beslut i ditt ärende. Fortsätt att rapportera för de veckor som du ansöker om ersättning även om vi inte har hunnit fatta ett beslut än. Här kan du läsa mer om hur du fyller i dina tidrapporter.
  • Skicka in arbetsgivarintyg
    Dina arbetsgivare kan enkelt fylla i intyget åt dig online via e-tjänsten Arbetsgivarintyg.nu. Om du har haft flera anställningar ska du skicka in ett intyg för varje anställning.
  • Skicka in dina dokument till oss endast en gång
    Om du skickar in samma dokument flera gånger tar det längre tid för oss att gå igenom ditt ärende.
  • Kontrollera dina kontaktuppgifter
    För att kunna få information från oss är det viktigt att vi har rätt kontaktuppgifter till dig. Kontrollera att alla dina uppgifter stämmer.




Uppdaterad: 2022-12-01


Snabblänkar

Gå med hos oss

Länkar

  • Hem
  • Anslut dig
  • Arbetslös
  • Ersättning
  • Väntetid
  • Om oss
  • Beräkna ersättningsdagar
  • Pressinformation
  • Vår integritetspolicy
  • Logga in

    Mina sidor

    Här kan du som får ersättning från Alfa-kassan få en överblick över din ersättning och dina kommande utbetalningar.

    Min anslutning

    Här hittar du uppgifter om din anslutning och inbetalda avgifter m.m.

    Arbetsgivarintyg.nu

    Här kan du som arbetsgivare fylla i arbetsgivarintyg. Du som arbetstagare granskar intyget och skickar till din a-kassa. Allt sker elektroniskt med hjälp av e-legitimation.

    Adress

    Till nedanstående adress skickar du alla handlingar och intyg (dock ej kassakort):

    Alfa-kassan
    FE 69
    930 88 Arjeplog

    Kassakorten ska skickas till den adress som står förtryckt på kassakortet.