Välkommen till vår nya webbplats!
Du har inte kommit fel, vår webbplats har bara fått ett nytt utseende! Våra e-tjänster hittar du som vanligt högst upp på sidan via knappen Logga in.
Kontakta oss

Har du några frågor?
Det finns flera sätt som du kan kontakta oss på. Kolla gärna om du hittar ett svar bland våra vanligaste frågor. Annars kan du också ställa din fråga till vår chattbot Alfa.
Skicka ett meddelande
Mina sidor
Har du frågor om ditt ärende kan du skicka ett meddelande till oss på Mina sidor.
Min anslutning
Har du frågor om din anslutning kan du skicka ett meddelande till oss på Min anslutning.
Andra kontaktvägar
-
Ring oss
Måndag–fredag: kl. 9:00–15:00
Lunchstängt: 12:00–13:00 -
Chatta med Alfa
Alfa är vår chattbot som du hittar längst ner på sidan. Testa den gärna och se om du får svar på dina frågor.
-
Posta dokument
Arbetslöshetskassan Alfa
FE 69
938 88 Arjeplog -
Frågor om a-kassa?
Om du har allmänna frågor om a-kassan kan du mejla till oss. Observera att vi inte kan svara på frågor om ditt ärende eller ta emot dokument över mejl på grund av GDPR.
Hur skickar jag mina dokument till er?
Om du har dokument till ditt ärende ska du ladda upp dem på Mina sidor under rubriken E-tjänster/Ladda upp. Kom ihåg att dokumenten bara kan vara i formaten PDF, png och jpeg.
Om du inte har e-legitimation och därför inte kan använda Mina sidor ska du posta dokumenten till oss.
Just nu frågar många det här
-
För att ansöka om ersättning ska du anmäla dig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag. Sen ska du logga in på Mina sidor fyll i formuläret Ansökan om ersättning. Formuläret hittar du högst upp på Mina sidor. När du har skickat in din ansökan skapas en att göra-lista där du kan se vad du ska skicka in till oss.
Om du inte har BankID kan du kontakta oss och beställa hem blanketten Anmälan om arbetslöshet. Fyll i blanketten och posta den till oss.
-
Nej, du kan endast vara med i en a-kassa. Om du vill byta till Alfa-kassan går det självklart bra, läs mer om hur du byter a-kassa.
-
På Mina sidor under rubriken Mina dokument & brev kan du se dina dokument och tidrapporter. Arbetsgivarintyg som du inte har granskat eller godkänt finns under rubriken Nya arbetsgivarintyg.
-
Logga in med din e-legitimation här och fyll i formuläret. Du får automatiskt svar på din ansökan. Om du inte har e-legitimation kan du kontakta oss och beställa hem blanketten Ansökan om anslutning.
-
Nej, det räcker inte att du bara är ansluten för att ha rätt till ersättning. Du måste även uppfylla vissa villkor för att kunna få a-kassa. Du ska vara inskriven hos Arbetsförmedlingen, söka och kunna ta ett arbete samt ha arbetat tillräckligt mycket innan du blev arbetslös. På sidan Vad krävs för att få a-kassa kan du läsa mer om villkoren.

Ingen e-legitimation?
Om du saknar e-legitimation och inte kan använda våra e-tjänster kan du ringa oss för att beställa kassakort. Om du däremot behöver några blanketter kan du både ringa och mejla oss.
Har du arbetat utomlands?
Har du haft en anställning i annat EU eller EES land och vill söka a-kassa från oss? Skicka först din ansökan om ersättning på Mina sidor. Du får sedan ett meddelande från oss om vilka intyg du ska skicka in.
Om du inte har någon e-legitimation ska du mejla till ees@alfakassan.se. Skriv vilket land du har arbetat i och hur länge du har arbetat där. Skicka inte med personnummer, samordningsnummer eller intyg med känsliga personuppgifter.
Ge någon fullmakt
Om du vill att någon annan ska hjälpa dig med ditt ärende kan du ge personen fullmakt. Det gör du antingen genom att ringa till oss eller skicka ett meddelande på Mina sidor och uppger följande:
- namnet på personen du ska ge fullmakt till
- telefonnumret till personen du ska ge fullmakt till
- personnummer till personen du ska ge fullmakt till
- under vilken tidsperiod fullmakten ska gälla.