Problem med våra e-tjänster

På grund av en säkerhetsrelaterad incident har alla a-kassors system tillfälligt stängts ned i förbyggande syfte. Detta innebär att du inte kan logga in på våra e-tjänster. Du kan exempelvis inte logga in på Mina sidor och du kan inte skicka in dina tidrapporter just nu. Tillsammans med branschexperter arbetar våra leverantörer för att minimera påverkan. Vi beklagar de problem detta medför och uppdaterar informationen när vi vet mer.


Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation (2022:482) behöver du aktivt samtycka att webbplatsen du besöker får använda cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att alfakassan.se ska fungera. De sparas temporärt på din dator och försvinner när du stänger webbläsaren. Andra cookies används för att du som besökare ska få en bättre användarupplevelse. Därför behöver du acceptera cookies för att använda vår webbplats på bästa möjligt sätt.

 

Så här ansöker du om ersättning om du har haft eget företag

Om du har haft eget företag och ska ansöka om ersättning ska du anmäla dig hos Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag. Du kan sedan enkelt och smidigt ansöka om ersättning via vår e-tjänst Mina sidor. För mer information om hur du ansöker om ersättning hos oss hittar du här.

Dessutom behöver vi mer uppgifter om dig och ditt företag. Vänligen skicka in följande:

  • Uppgifter från Skatteverket om dina inkomster från företaget. Fyll i och skicka in formuläret Begäran om utlämnande av uppgifter från Skatteverket. Formuläret hittar du på Mina sidor. Vi får sedan en sammanställning av dina 3 senaste årsinkomster. Din inkomstuppgift för det senaste året får vi först i slutet av året. Skicka därför en kopia av din kontrolluppgift (om du haft ett aktiebolag) eller din självdeklaration inklusive bilagor (för övriga företag) för det sista året.
  • Intyg från Försäkringskassan om du fått föräldrapenning eller sjukpenning de senaste åren.
  • Arbetsgivarintyg om du varit anställd under den senaste treårsperioden.
  • Kopia på pensionsbeslut om du beviljats pension.

Om du har upphört helt med företaget behöver vi följande:

  • Avregistrering eller ändringsbevis av företaget hos Bolagsverket.
  • Försäljningsavtal rörande eventuella inventarier.
  • Överlåtelse av andelar i företaget (gäller vid försäljning av företaget).
  • Återkallande av eventuella tillstånd som var en förutsättning för att driva företaget.
  • Uppsägning av eventuellt hyreskontrakt.
  • Vid konkurs, beslut från tingsrätten.
  • Vid likvidation, beslut från bolagsverket där det framgår att likvidator är utsedd. Tänk på att du inte själv får vara utsedd till likvidator och i vissa fall får inte heller familjemedlemmar vara utsedda.
  • Kopia av beslut som visar att F-skatt är återkallad.
  • Om du har haft ett arrende, skicka en kopia av det avtal som visar att arrendet har upphört.

Om du har tillfälligt uppehåll i företaget behöver vi följande:

  • Formulären Arbetsintyg för företagare samt Uppehåll i eget företag. Formulären hittar du på Mina sidor.
  • Om du har haft en webbplats får den inte vara öppen.

Om du inte har e-legitimation kan du beställa samtliga blanketter här.





Uppdaterad: 2022-12-01


Snabblänkar

Gå med hos oss

Länkar

  • Hem
  • Anslut dig
  • Arbetslös
  • Ersättning
  • Väntetid
  • Om oss
  • Beräkna ersättningsdagar
  • Pressinformation
  • Vår integritetspolicy
  • Logga in

    Mina sidor

    Här kan du som får ersättning från Alfa-kassan få en överblick över din ersättning och dina kommande utbetalningar.

    Min anslutning

    Här hittar du uppgifter om din anslutning och inbetalda avgifter m.m.

    Arbetsgivarintyg.nu

    Här kan du som arbetsgivare fylla i arbetsgivarintyg. Du som arbetstagare granskar intyget och skickar till din a-kassa. Allt sker elektroniskt med hjälp av e-legitimation.

    Adress

    Till nedanstående adress skickar du alla handlingar och intyg (dock ej kassakort):

    Alfa-kassan
    FE 69
    930 88 Arjeplog

    Kassakorten ska skickas till den adress som står förtryckt på kassakortet.