Planerat servicearbete på alla våra e-tjänster

Lördag den 10 juni kl. 8 – 14 pågår ett servicearbete på alla våra e-tjänster. Du kan inte logga in under tiden som arbetet pågår.


Så här ansöker du om ersättning om du har haft eget företag

Om du har haft eget företag och ska ansöka om ersättning ska du anmäla dig hos Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag. Sen kan du ansöka om ersättning via vår e-tjänst Mina sidor. För mer information om hur du ansöker om ersättning hos oss hittar du här.

Dessutom behöver vi mer uppgifter om dig och ditt företag. Vänligen skicka in följande:

  • Uppgifter från Skatteverket om dina inkomster från företaget. Fyll i och skicka in formuläret Begäran om utlämnande av uppgifter från Skatteverket. Formuläret hittar du på Mina sidor. Vi får sedan en sammanställning av dina 3 senaste årsinkomster. Din inkomstuppgift för det senaste året får vi först i slutet av året. Skicka därför en kopia av din kontrolluppgift (om du haft ett aktiebolag) eller din självdeklaration inklusive bilagor (för övriga företag) för det sista året.
  • Intyg från Försäkringskassan om du fått föräldrapenning eller sjukpenning de senaste åren.
  • Arbetsgivarintyg om du varit anställd under den senaste treårsperioden.
  • Kopia på pensionsbeslut om du beviljats pension.

 

Om du har upphört helt med företaget behöver vi följande:

  • Avregistrering eller ändringsbevis av företaget hos Bolagsverket.
  • Försäljningsavtal rörande eventuella inventarier.
  • Överlåtelse av andelar i företaget (gäller vid försäljning av företaget).
  • Återkallande av eventuella tillstånd som var en förutsättning för att driva företaget.
  • Uppsägning av eventuellt hyreskontrakt.
  • Vid konkurs, beslut från tingsrätten.
  • Vid likvidation, beslut från bolagsverket där det framgår att likvidator är utsedd. Tänk på att du inte själv får vara utsedd till likvidator och i vissa fall får inte heller familjemedlemmar vara utsedda.
  • Kopia av beslut som visar att F-skatt är återkallad.
  • Om du har haft ett arrende, skicka en kopia av det avtal som visar att arrendet har upphört.

 

Om du har tillfälligt uppehåll i företaget behöver vi följande:

  • Formulären Arbetsintyg för företagare och Uppehåll i eget företag. Du hittar formulären på Mina sidor.
  • Om du har haft en webbplats får den inte vara öppen.

Om du inte har e-legitimation kan du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.





Uppdaterad: 2023-05-05


Snabblänkar

Gå med hos oss

Genvägar

  • Kontakta oss
  • Arbetslös
  • Ersättning
  • Beräkna ersättningsdagar
  • Väntetid
  • Om oss
  • Vår integritetspolicy
  • Logga in

    Mina sidor

    E-tjänsten för dig som redan har ersättning hos oss eller vill ansöka om ersättning.

    Min anslutning

    E-tjänsten för dig som är ansluten till oss. Här kan du se dina fakturor och dina inbetalda avgifter.

    Postadress

    Alfa-kassan
    FE 69
    930 88 Arjeplog