Avvikande öppettider runt jul och nyår
Vi har stängt alla röda dagar och ibland även dagen innan. Se våra avvikande öppettider här
Månadsansökan
För att kunna få utbetalning ska du skicka in en månadsansökan till oss. Månadsansökan hittar du på Mina sidor och i den ska du svara på några frågor om vad du har gjort under månaden.
-
Om du fick ett beslut innan 1 oktober 2025
Om du fick ett beslut innan 1 oktober och har ersättningsdagar kvar, ska du skicka in tidrapporter i stället för månadsansökan.
Vad är en månadsansökan?
En månadsansökan är ett formulär som du ska fylla i på Mina sidor. Där svarar du på några frågor om du bland annat har arbetat, fått lön eller varit utomlands. Månadsansökan använder vi som underlag för att kunna betala ut ersättning till dig.
En månadsansökan får inte vara äldre än tre månader
Du har tre månader på dig att skicka in din månadsansökan. Exempelvis kan du skicka in ansökan för oktober senast i januari. Om du skickar in den för sent kan du inte få ersättning för den månaden, så länge det inte finns en särskild anledning.
Utbetalningen kan variera om du har haft inkomst eller annat hinder
Har du varit helt arbetslös en månad får du ersättning för 22 dagar. Om du däremot har tjänat pengar, varit sjuk, föräldraledig eller haft något annat hinder minskas din ersättning den månaden. Även hinder under helger påverkar. För varje dag som du har ett hinder dras det av 1/22 från månadsbeloppet som du skulle ha fått om du hade varit helt arbetslös. Det innebär att utbetalningen kan variera beroende på vad du har gjort under månaden.
När du har hinder och inte kan söka arbete
-
Om du har sökt sjukpenning, föräldrapenning, ersättning för VAB eller annan ersättning från Försäkringskassan ska du fylla i det som ersättning från Försäkringskassan.
-
Om du får sjuklön från en arbetsgivare ska du fylla i det som inkomst av arbete. Fyll i det sjuklönen den månad som det betalades ut.
-
För de dagar som du har varit sjuk eller tagit hand om barn utan ersättning, ska du fylla i Kan inte ta arbete.
-
Om du har varit utomlands ska du fylla i Kan inte ta arbete. Du ska också fylla i hur länge du var borta, i vilket land och orsaken till resan. Det ska du göra både för vardagar och helger.
-
Om du har tagit semester från arbetssökandet ska du fylla i Kan inte ta arbete i månadsansökan.
-
Om du inte har kunnat ta ett arbete på grund av personliga skäl, ska du fylla i Kan inte ta arbete. Det här gäller både för vardagar och helger.
Rapportera inkomst
-
Om du inte jobbat alls under din första månad som arbetslös ska du inte fylla i någon inkomst i den månadsansökan. Det gäller även om du får lön den månaden för jobb du gjorde innan du blev arbetslös.
Om du däremot blev arbetslös mitt i en månad och har jobbat några dagar ska du fylla i den inkomsten i månadsansökan.Exempel när du inte ska fylla inkomst: Din anställning avslutades 31 januari och du blev arbetslös 1 februari. Du får din sista lön i februari. Eftersom du inte jobbade något i februari ska du inte fylla i lönen i månadsansökan för februari.
Exempel när du ska fylla i inkomst: Din anställning avslutades 9 januari och du blev arbetslös 10 januari. I månadsansökan för januari ska du bara fylla i lönen för de nio dagarna som du jobbade.
-
Om du får lön för en hel kalendermånad ska du fylla i inkomsten i månadsansökan för månaden som du utförde arbetet. Det spelar ingen roll när lönen betalas ut. Kom ihåg att fylla i bruttolönen, det vill säga beloppet före skatt. Om du får lönen i förskott, sker vanligtvis eventuella justeringar som sjuklön och OB-ersättning månaden efter.
Exempel: Du har jobbat i januari och fyller därför i lönen i månadsansökan för januari. Under månaden var du också sjuk i några dagar. Eftersom du får din sjuklön månaden efter, fyller du i sjuklönen i månadsansökan för februari.
-
Fyll i inkomsten i månadsansökan för samma månad som du får pengarna. En bruten löneperiod betyder att du får lön för en period som sträcker sig över två månader, exempelvis 15 januari till 14 februari. Kom ihåg att fylla i bruttolönen, alltså beloppet före skatt.
Exempel: Du har arbetet 15 januari till 14 februari och får din lön utbetald i februari. Därför fyller du i lönen i månadsansökan för februari.
-
Om du får sjuklön från en arbetsgivare ska du fylla i det som inkomst av arbete. Fyll i det sjuklönen den månad som det betalades ut.
-
Fördela inkomsten jämt över de månader som arbetet avser. Kom ihåg att fylla i bruttolönen, alltså beloppet före skatt.
Exempel: Du får en förbestämd engångssumma på 30 000 kronor för ett arbete som sträcker sig över januari, februari och mars. Då delar du på inkomsten med tre och fyller i 10 000 kronor i månadsansökningarna för januari, februari och mars.