Våra e-tjänster och kundservice har stängt 30 september och 1 oktober
Tisdag 30 september kl. 00:00 stänger alla våra e-tjänster för en systemuppgradering. E-tjänsterna beräknas öppna igen på onsdag 1 oktober kl. 13:00. På grund av uppgraderingen är vår kundtjänst stängd båda dagarna. Detta görs som ett förberedande arbete inför nya arbetslöshetsförsäkringen.
Månadsansökan
För att kunna få utbetalning ska du skicka in en månadsansökan till oss. Månadsansökan hittar du på Mina sidor och i den ska du svara på några frågor om vad du har gjort under månaden.

-
Om du fick ett beslut innan 1 oktober 2025
Om du fick ett beslut innan 1 oktober och har ersättningsdagar kvar, ska du skicka in tidrapporter i stället för månadsansökan.
Vad är en månadsansökan?
En månadsansökan är ett formulär som du ska fylla i på Mina sidor. Där svarar du på några frågor om du bland annat har arbetat, fått lön eller varit utomlands. Månadsansökan använder vi som underlag för att kunna betala ut ersättning till dig.
När ska jag skicka in min månadsansökan?
Vi betalar ut ersättning på torsdagen samma vecka som den 25:e infaller. Du ska skicka in månadsansökan senast måndagen samma vecka. Utbetalningen görs i efterskott, vilket betyder att du exempelvis får en utbetalning i november för det du rapporterade i oktober.
En månadsansökan får inte vara äldre än tre månader
Du har tre månader på dig att skicka in din månadsansökan. Exempelvis kan du skicka in ansökan för oktober senast i januari. Om du skickar in den för sent kan du inte få ersättning för den månaden, så länge det inte finns en särskild anledning.
Utbetalningen kan variera om du har haft inkomst eller annat hinder
Vi utgår ifrån din månadsansökan för att räkna ut hur mycket du ska få utbetalt för aktuell månad. Har du varit helt arbetslös får du ersättning för 22 dagar under månaden.
Din utbetalning påverkas om du exempelvis har haft inkomst, varit sjuk, föräldraledig eller haft något annat hinder. Även hinder under helger påverkar. För varje dag som du har ett hinder dras det av 1/22 från månadsbeloppet som du skulle ha fått om du hade varit helt arbetslös. Det innebär att utbetalningen kan variera beroende på vad du har gjort under månaden.
Att tänka på när du fyller i din månadsansökan
Vi ersätter en del av den inkomst du har förlorat när du är arbetslös. Både inkomst från arbete och tid som du inte kan arbeta minskar ersättningen som du får från oss.
-
Sjuk, VAB, föräldrapenning och annan ersättning från Försäkringskassan
- Om du har sökt sjukpenning, föräldrapenning, ersättning för VAB eller annan ersättning från Försäkringskassan ska du fylla i det som ersättning från Försäkringskassan.
- Om du har fått sjuklön från en arbetsgivare ska du fylla i det som inkomst av arbete.
- Om du har varit sjuk eller tagit hand om barn utan ersättning ska du fylla i det som dagar du inte kunnat söka eller ta arbete.
-
Dagar du inte kunnat söka eller ta arbete
Om du inte har kunnat ta arbete för att du exempelvis har varit sjuk eller tagit hand om barn utan ersättning, varit på resa, varit utomlands utan att arbeta, om du varit upptagen av andra personliga skäl ska du fylla i det som dagar du inte kunnat söka eller ta arbete. Detta gäller både vardagar och helger.
-
Om du jobbat eller haft inkomst från arbete
Fyll alltid i all bruttoinkomst, det vill säga inkomst före skatt, som du fått från arbete. Räkna inte med inkomst från en godkänd bisyssla.
-
Om du får din inkomst utbetald månaden efter att du har arbetat
Om du får lön, sjuklön och OB-ersättning utbetalt månaden efter att du arbetet, ska du fylla i inkomsten i månadsansökan för den månad som arbetet utförts. Exempelvis om du har arbetat i oktober och får lönen utbetald i november, ska du fylla i inkomsten i månadsansökan som gäller för oktober.
-
Om du har en deltidsanställning där lön och ersättning för extratimmar och OB betalas ut olika månader
Fyll i inkomsterna samma månad som de betalas ut. Om månadslönen betalas ut i oktober och extratimmar och OB-ersättning betalas ut i november, ska du fylla i månadslönen i oktober och extratimmar och OB-ersättning i november.
-
Om du får lön för en bruten månad
Fyll i inkomsten samma månad som du får pengarna. Om du exempelvis har arbetat 15 oktober till 14 november och får lönen utbetald i november, ska du fylla i inkomsten i din månadsansökan för november.
-
Om du inte har arbetat men fått inkomst
Fyll i inkomsten samma månad som du får pengarna. Om du inte har arbetat i oktober men du har fått inkomst, ska du fylla i inkomsten i din månadsansökan för november. Det kan bland annat vara sjuklön, semesterersättning, övertid eller OB-ersättning för en eller flera tidigare månader.
-
Om du får en utbetalning för flera månaders arbete
Fördela inkomsten jämt över de månader som arbetet avser. Det kan exempelvis vara om du ska få en engångsutbetalning för ett arbete som sträcker sig över tre månader – oktober, november och december. Då ska du dela inkomsten med tre och fylla i summan i månadsansökningarna för oktober, november och december.