E-tjänster stängda för uppdatering

Söndag 19 oktober kl. 8-18 stänger vi ansökan för anslutning, Mina sidor och Min anslutning för en uppdatering. Du kan inte logga in under tiden.

hero
hero

Arbetsgivarintyg

Arbetsgivarintyg är ett intyg med information om ditt jobb som din arbetsgivare fyller i. Intyget behöver vi när du söker a-kassa. Alla som har en pågående eller avslutad anställning har enligt lag rätt att få ett arbetsgivarintyg.

hero

Vad är ett arbetsgivarintyg?

Arbetsgivarintyg är ett intyg som din arbetsgivare fyller i för att intyga uppgifter om din anställning. Vi behöver ett arbetsgivarintyg för din senaste anställning. Om du har en pågående anställning ska du också skicka in ett anställningsavtal för den.

Om du fick ett beslut innan 1 oktober 2025

Om du fick ett beslut innan 1 oktober och har ersättningsdagar kvar, följer du gamla regler. Då ska du skicka in arbetsgivarintyg för alla anställningar som du har haft de senaste 12 månaderna. Om du exempelvis har studerat på heltid eller varit föräldraledig kan vi behöva arbetsgivarintyg för längre bak i tiden.

Så här skaffar du ett arbetsgivarintyg

För att få ett arbetsgivarintyg måste du själv fråga din arbetsgivare om det.

1

Logga in på Mina sidor och klicka på rubriken E-tjänster/Ladda upp. Välj sedan Begär arbetsgivarintyg och fyll i formuläret.

2

Arbetsgivaren får då ett mejl om att du vill ha intyget och fyller i det på e-tjänsten arbetsgivarintyg.nu.

3

Du får ett sms eller mejl när intyget är klart. Du hittar intyget på Mina sidor under rubriken Mina dokument & brevMina dokument.

4

Dubbelkolla att informationen i arbetsgivarintyget stämmer. Om det är något som är fel skickar du tillbaka det till arbetsgivaren som ändrar informationen. Om det är korrekt klickar du på Intyget är ok, jag vill skicka in det. Vi kan se intyget först när du har godkänt det.

Om du har fått arbetsgivarintyget direkt från din arbetsgivare kan du ladda upp det själv på Mina sidor. Det gör du under rubriken E-tjänster/Ladda upp. Klicka sedan på Ladda upp dokument. Välj Arbetsgivarintyg som dokumenttyp och lägg till dokumentet.

För dig som är arbetsgivare

Alla som har en pågående eller avslutad anställning har enligt lag rätt att få ett arbetsgivarintyg för att kunna söka a-kassa. På arbetsgivarintyg.nu är det enkelt för dig som arbetsgivare att skapa intyg. Där kan du fylla i intyg själv eller hämta informationen direkt från ditt lönesystem.

Till arbetsgivarintyg.nu

Frågor om arbetsgivarintyg

  • Ett anställningsavtal får du när du börjar en ny anställning. I avtalet kan det bland annat stå hur mycket du ska jobba och vilken lön du har. Arbetsgivarintyg är ett intyg som du får efter att du har slutat din anställning. I det intygar arbetsgivaren uppgifter om din anställning, exempelvis lön och varför arbetet avslutats.

  • På Mina sidor under rubriken Mina dokument & brev kan du se dina dokument och månadsansökningar. Arbetsgivarintyg som du inte har granskat eller godkänt finns under rubriken Nya arbetsgivarintyg.

  • Om sidan du försöker öppna är tom kan det vara att du saknar ett program som kan öppna PDF-filer. Förslagsvis kan du ladda ner Adobe Reader. Om du ändå upplever problem kan du behöva uppdatera programmet till den senaste versionen.