Väntetid

Väntetiden är

3 veckor

Väntetid är den tid det tar från att vi har tagit emot din första tidrapport till att du får din ersättning. Väntetiden kan variera beroende på hur komplext ett ärende är och vi handlägger alla ärenden i turordning. Vi gör allt vi kan för att du ska få ett beslut så snart som möjligt.

För att få ett beslut snabbare

För att få ett beslut snabbare finns det några saker som du själv kan göra.

  • Följ Att göra-listan på Mina sidor
    Följ din Att göra-lista och komplettera din ansökan med de uppgifter som vi efterfrågar.
  • Skicka in tidrapporter
    Vi behöver dina tidrapporter som underlag för att kunna fatta ett beslut i ditt ärende. Fortsätt att rapportera för de veckor som du ansöker om ersättning även om vi inte har hunnit fatta ett beslut än. Här kan du läsa mer om hur du fyller i dina tidrapporter.
  • Skicka in arbetsgivarintyg
    Dina arbetsgivare kan enkelt fylla i intyget åt dig online via e-tjänsten Arbetsgivarintyg.nu. Om du har haft flera anställningar ska du skicka in ett intyg för varje anställning.
  • Skicka in dina dokument till oss endast en gång
    Om du skickar in samma dokument flera gånger tar det längre tid för oss att gå igenom ditt ärende.
  • Kontrollera dina kontaktuppgifter
    För att kunna få information från oss är det viktigt att vi har rätt kontaktuppgifter till dig. Kontrollera därför att alla dina uppgifter stämmer.




Uppdaterad: 2024-09-30


Snabblänkar

Gå med hos oss

Genvägar

  • Kontakta oss
  • Arbetslös
  • Ersättning
  • Beräkna ersättningsdagar
  • Väntetid
  • Om oss
  • Vår integritetspolicy
  • Logga in

    Mina sidor

    E-tjänsten för dig som redan har ersättning hos oss eller vill ansöka om ersättning.

    Min anslutning

    E-tjänsten för dig som är ansluten till oss. Här kan du se dina fakturor och dina inbetalda avgifter.

    Postadress

    Alfa-kassan
    FE 69
    938 88 Arjeplog