Söka a-kassa
-
Nej, du måste inte gå med för att kunna ansöka om ersättning. Däremot måste du uppfylla vissa villkor. Om du däremot är medlem i en annan a-kassa ska du ansöka hos dem.
-
Nej, tänk på att du inte automatiskt ansöker om ersättning när du går med i Alfa-kassan. Ansökan om ersättning gör du separat på Mina sidor.
-
Nej, bara för att du är ansluten till oss betyder det inte att du kommer få ersättning. Du måste också uppfylla vissa krav för att få a-kassa. Exempelvis ska du vara inskriven hos Arbetsförmedlingen, söka och kunna ta ett jobb samt uppfylla ett inkomstvillkor.
-
Om du inte har e-legitimation, vänligen kontakta vår kundservice så hjälper de dig vidare.
-
Ja, du kan söka a-kassa även om du har sagt upp dig själv från ditt jobb. Däremot kan du bli avstängd i 45 avstängningsdagar om du har sagt upp dig utan giltigt skäl. För att inte bli avstängd ska uppsägningen vara på grund av giltiga skäl, exempelvis om du inte har fått din lön eller om du inte kan arbeta kvar på grund av sjukdom.
-
Ett anställningsavtal får du när du börjar en ny anställning. I avtalet kan det bland annat stå hur mycket du ska jobba och vilken lön du har. Arbetsgivarintyg är ett intyg som du får efter att du har slutat din anställning. I det intygar arbetsgivaren uppgifter om din anställning, exempelvis lön och varför arbetet avslutats.
Om ersättningen
-
I den nya försäkringen baseras ersättningen på dina tidigare inkomster, hur många månader du har arbetat inom ramtiden samt hur länge du har varit ansluten. I den nuvarande försäkringen baseras ersättningen både på inkomst och arbetad tid.
-
Om dina 300 ersättningsdagar är slut kommer vi först att utreda om du har rätt till ytterligare 150 dagar. Det kan du få om du har barn som är under 18 år. Det gäller oavsett om dina 300 ersättningsdagar tar slut före eller efter den 1 oktober.
Om du redan har fått 450 ersättningsdagar, eller om du inte har barn under 18 år dag 300, kommer vi i stället att utreda om du kan få en ny ersättningsperiod. Från och med nu kommer vi att utreda enligt de nya reglerna.
-
Det beror på vad du gjorde innan du skrev in dig hos Arbetsförmedlingen. Har du exempelvis varit sjukskriven, föräldraledig eller studerat på heltid kan vi gå längre bak än 12 månader för att se om du uppfyller villkoren för ersättning. Som mest kan vi hoppa över 60 månader, totalt 5 år.
-
För att få din första utbetalning måste du först ha fått ett beslut om beviljad ersättning. Sedan betalar vi ut ersättning en gång i månaden, vanligtvis på torsdagen samma vecka som den 25:e infaller.
-
Har du varit helt arbetslös får du ersättning för 22 dagar per månad. Men om du har haft hinder under månaden minskar antalet dagar. Hinder kan exempelvis vara om du har haft inkomst, varit sjuk eller föräldraledig och gäller både för vardagar och helger. För varje dag som du har haft ett hinder drar vi av 1/22 från månadsbeloppet som du skulle ha fått om du hade varit helt arbetslös.
Låt oss säga att du får 11 000 när du är helt arbetslös. Du har hinder 2 dagar en månad. Då drar vi bort 2 tjugoandra delar av 11 000, vilket är 1 000 kronor. Det innebär att du får 10 000 kronor i ersättning den månaden.
-
Du kan bara studera och få a-kassa samtidigt i 20 veckor under en ersättningsperiod. Om du vill fortsätta studera efter att de 20 veckorna har passerat kan du inte få a-kassa samtidigt.
-
Ja, ersättning från en a-kassa räknas som pensionsgrundande och skattepliktig inkomst.
Anslutning
-
Alla kan gå med i Alfa-kassan oavsett yrke eller anställningsform. Det enda kravet för att gå med är att du någon gång har arbetat i Sverige.
Här kan du gå med i Alfa-kassan!
-
Ansluten är vårt ord för medlem. Det vi kallar för anslutning är samma sak som andra a-kassor kallar för medlemskap. Det är alltså bara orden som skiljer sig åt, inte själva betydelsen. Som ansluten betalar du en månadsavgift på 170 kronor. Vanligtvis får du högre ersättning som ansluten om du blir arbetslös.
-
Du kan se hur länge du har varit ansluten till oss på Min anslutning. Under fliken Min profil kan du se vilket datum du gick med.
-
Nej, du kan endast vara med i en a-kassa. Om du vill byta till Alfa-kassan går det självklart bra!
När du deltar i ett program
-
Under tiden du deltar i ett program genom Arbetsförmedlingen kan du inte få a-kassa. Istället ska du ansöka om aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Kontakta Försäkringskassan för mer information.
-
Nej, under tiden som du deltar i ett program behöver du inte skicka in något till oss. Däremot ska du fortsätta skicka in aktivitetsrapporter till Arbetsförmedlingen.
-
Ja, om du har en beviljad ersättningsperiod från oss kommer dagar med aktivitetsstöd att dras av. Försäkringskassan meddelar oss om hur många dagar som vi ska dra av när programmet är slut.
-
Ja, ditt aktivitetsstöd kan bli lägre om du är ansluten till oss och väljer att gå ur.
Tekniska problem
-
Nej, du måste inte bli medlem för att kunna ansöka om ersättning.
Det finns två anledningar till att du får det meddelandet. Antingen är du inte inskriven hos Arbetsförmedlingen eller så har de inte informerat oss om att du ska ansöka om ersättning. Kontakta Arbetsförmedlingen så hjälper de dig vidare.
-
På Mina sidor under rubriken Mina dokument & brev kan du se dina dokument och månadsansökningar. Arbetsgivarintyg som du inte har granskat eller godkänt finns under rubriken Nya arbetsgivarintyg.
-
Om sidan du försöker öppna är tom kan det vara att du saknar ett program som kan öppna PDF-filer. Förslagsvis kan du ladda ner Adobe Reader. Om du ändå upplever problem kan du behöva uppdatera programmet till den senaste versionen.
-
För att en a-kassa ska kunna lämna ut information om dina utbetalningar till en trygghetsorganisation där du har en inkomstförsäkring behöver du lämna samtycke till a-kassan.
Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke. Om du inte tar tillbaka ditt samtycke kommer det att tas bort automatiskt efter två år.
Månadsavgiften
-
Alla fakturor har samma OCR-nummer, så använd samma som en gammal faktura har. Om du inte hittar OCR-numret kan du föra över månadsavgiften till vårt bankgironummer 5370-2395 och skriva ditt personnummer som meddelande.
-
Om du missar att betala en faktura kommer du att få en påminnelse när vi skickar ut nästa faktura. Om du inte betalar din månadsavgift på 3 månader får du automatiskt utträde från oss på grund av bristande betalning. Du måste betala månadsavgiften för alla månader som du varit ansluten, inklusive de 3 sista månaderna.
På Min anslutning hittar du uppgifter om inbetalda månadsavgifter.
-
Nej, du kan inte få tillbaka månadsavgifterna eftersom a-kassan är en frivillig försäkring. Däremot är det bra att fortsätta att vara med i en a-kassa eftersom du vanligtvis får högre ersättning ju längre du har varit medlem.
In English
-
In the current insurance, the benefit is based on both income and worked hours. In the new insurance, the benefit is based on your previous income, the number of months you worked during the qualifying period, and how long you have been a member.
-
If your 300 days of benefits end, we will first determine if you are entitled to an additional 150 days, which is possible if you have children under the age of 18. This applies regardless of whether your 300 days end before or after October 1.
If you have already received 450 days or do not have children under the age of 18 on day 300, we will assess whether you qualify for a new period of benefits. If we assess this before October 1, the current rules apply. If we assess it on or after October 1, the new rules will apply.
-
No, you do not have to be a member to apply for benefit. However, if you are a member of another unemployment insurance fund, you should apply through them.
-
If you do not have an electronic ID, you can apply for benefits by filling out a physical form. Please contact our customer service, and they will assist you further.
-
No, joining Alfa-kassan does not automatically mean you’ve applied for benefits. You need to submit a separate benefit application through Mina sidor.
-
No, even if you are a member of Alfa-kassan, you still need to meet certain conditions to qualify for benefits. You must be registered with Arbetsförmedlingen, actively looking for and be able to take a job, and fulfill an income requirement.
-
An employer certificate (arbetsgivarintyg) is a certificate you receive after your employment has ended. In it, the employer confirms details about your employment, such as salary and the reason why the employment ended. You receive an employment contract (anställningsavtal) when you start a new job. The contract can include information about your salary and working hours.
-
All of your invocies have the same OCR number so use the same number. In case you cannot find the OCR number enter your social security number in the message field. Our bankgiro number is 5370-2395.
-
You can become a member by using your electronic ID. Please contact our customer service if you do not have an electronic ID and they will help you.
-
As a member, you can receive a higher benefit than if you are not a member. The membership costs SEK 170 per month, and you get 25% of this cost back in your yearly tax return. If you are not a member, you can still apply for benefit. In that case, you pay SEK 10 for each day you receive benefit instead of a monthly fee.
-
Everyone can become a member of Alfa-kassan, regardless of profession or type of employment. The only requirement is that you have worked in Sweden at some point.
-
You can pay your monthly fee in several ways. Request direct debit through our e-service Min anslutning and choose Arbetslöshetskassan Alfa as the payee.
You can also get our e-invoice to your internet bank. If you are signed up with the electronic mailbox Kivra, your invoices will be automatically sent there.
You will receive a paper invoice by post if you haven’t chosen a payment method or if you are not registered with Kivra.
-
You can see how long you have been a member of an unemployment insurance fund in Min anslutning. Under the tab Min profil, you can see the date you became a member.
-
Yes, if you are not a member of another unemployment insurance fund, you can apply for basic benefits from us. Regardless of the type of benefits you apply for, you must fulfill the requirements for benefits.
-
If you fail to pay an invoice, you will receive a reminder with the next invoice.
If you do not pay your monthly fee in 3 months, you will automatically be withdrawn from us for non-payment. You must pay the monthly fee for all the months you have been a member, including the last 3 months.
You can find details of your membership, invoices, and your paid monthly fees on Min anslutning.
-
It depends on what you did before registering with Arbetsförmedlingen. For example, if you were on sick leave, parental leave, or studied full-time, we can go further back than 12 months to check if you meet the conditions required to receive benefit. We can skip up to 60 months, a total of 5 years.
-
To receive your first payment, you must first have received a decision granting benefit and submitted a monthly application. After that, we pay out benefit once a month, usually on the Thursday of the week in which the 25th falls. If you send monthly applications or time reports by post, the payment may take a little longer.
-
You receive benefit for 22 days per month if you are fully unemployed. The number of days is reduced if you have any hindrance during the month. Hindrances are, for example, income, sickness, parental leave, and apply to both weekdays and weekends. For each day you have had a hindrance, we deduct 1/22 from the monthly amount you would have received if you had been fully unemployed.
Let’s say you receive 11,000 kronor when you are fully unemployed. If you have hindrances for 2 days one month, we deduct 2 twenty-second parts of 11,000, which is 1,000 kronor. That means you receive SEK 10,000 in benefit that month.
-
Yes, you can apply for unemployment benefit even if you have resigned from your job. However, you may be suspended for 45 suspension days if you resigned without a valid reason. To avoid suspension, the resignation must be due to valid reasons, such as not receiving your salary or being unable to continue working due to illness.
-
No, while you participate in a program, you do not need to send anything to us. However, you should continue to submit activity reports to Arbetsförmedlingen.
-
While participating in a program through Arbetsförmedlingen, you cannot receive unemployment benefits. Instead, you should apply for an activity grant from Försäkringskassan. Contact Försäkringskassan for more information.
-
Yes, if you have an approved benefit period from us, days with activity grant will be deducted. Försäkringskassan informs us of how many days we should deduct once the program has ended.
-
Yes, your activity grant may be lower if you are a member of Alfa-kassan and choose to leave.
-
No, you can only be a member of one unemployment insurance fund at a time. However, you are more than welcome to switch to Alfa-kassan!
-
If you want to change to another unemployment insurance fund, you must cancel the membership of your current unemployment insurance fund and apply for membership at the new one.
Give notice that you wish to leave your current unemployment insurance fund on the last day of the month and apply for membership of the new one the first day of the following month. This is to ensure a continuous membership.
-
You can view your documents and archived time reports on Mina sidor under the heading Mina dokument & brev. Work certificates you have not reviewed or approved are available under the heading Nya arbetsgivarintyg.
-
If the page you are opening is blank (gray/white), you may not have a program to open PDF files. You may want to download for example Adobe Reader.
If you already have a program that can open PDF files but are still experiencing problems, you may need to update the program to the latest version.
-
You can combine studies with unemployment benefit for up to 20 weeks during a benefit period. If you want to continue studying after those 20 weeks, you can do so, but you will not be able to receive unemployment benefit at the same time.
-
Yes, if you have an ongoing period of benefits and have been granted 300 days of benefits, you will automatically receive an additional 150 days if you have children under the age of 18. However, in the new insurance (for decisions made after October 1), extra days of benefits for children under 18 will no longer be available.
-
Yes, benefits from an unemployment fund are both taxable and pensionable.
-
No, you cannot get a refund of the monthly fees because unemployment insurance is a voluntary insurance. However, it is a good idea to remain a member, as you usually receive a higher benefit the longer you have been a member.